Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kraków – Rzeszów: Potrzeba więcej rozjazdów i torów dodatkowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
06-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kraków – Rzeszów: Potrzeba więcej rozjazdów i torów dodatkowych
fot. Paulina Demska/PKP PLKPrzystanek Rzeszów Centrum
Zarządca infrastruktury widzi punktowe problemy z przepustowością na kluczowym odcinku magistrali E30. Prowadzi więc analizy, które mają wskazać optymalne rozwiązania. Spółka spodziewa się dalszego wzrostu liczby kursujących tamtędy pociągów.

Niedawno Ukraina otrzymała unijne dofinansowanie do budowy nowej normalnotorowej linii łączącej Lwów z granicą w rejonie Medyki. Polskie Ministerstwo Infrastruktury oceniło w sierpniu, że daje to szanse na zwiększenie wymiany handlowej, a otwarcie połączenia będzie korzystne dla gospodarek obu krajów. Tym niemniej przyznało, że potencjalne zwiększenie ruchu kolejowego na polskim odcinku magistrali E30 będzie wiązać się z istotnymi wyzwaniami dla PKP PLK.

Potrzeba torów stacyjnych o długości 750 m

Zarządca infrastruktury uspokaja, że na kluczowym odcinku pomiędzy Krakowem a Rzeszowem (linia 91) nie występują duże problemy związane z przepustowością. – Niemniej jednak widzimy punktowe problemy infrastrukturalne związane m.in. z brakiem większej liczby połączeń rozjazdowych czy niewystarczającą liczbą torów, także o długości użytecznej 750 m, na stacjach umożliwiających wyprzedzanie przez pociągi dalekobieżne składów regionalnych i towarowych – przyznaje Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Układy stacyjne pozwalające na obsługę pociągów o długości 750 m są niezbędne przy wyprzedzaniu najdłuższych pociągów towarowych.

– W związku z tym prowadzimy prace analityczne, które pomogą wskazać optymalne rozwiązania w tym zakresie – dodaje nasza rozmówczyni. Zaznacza, że pomiędzy rokiem 2019 a 2024 na wielu odcinkach magistrali E30 odnotowano duży, sięgający kilkunastu procent wzrost liczby uruchamianych pociągów. Zgodnie z prognozami MI należy spodziewać się kolejnego skoku po otwarciu wspomnianego korytarza normalnotorowego do lwowskiej stacji Skniłów.

Trwają przygotowania do modernizacji szlaku do Medyki

Parametry odcinka Kraków – Rzeszów będą bardzo istotne dla przepustowości całego ciągu, bo jest już pewne, że dalszy fragment pomiędzy Rzeszowem a Przemyślem i Medyką przejdzie niebawem modernizację umożliwiającą przyjęcie tam większej liczby składów. – W czerwcu tego roku podpisaliśmy umowę za blisko 112 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej tej inwestycji – przypomina przedstawicielka PLK. Zadanie jest finansowane z wykorzystaniem środków programu CEF Łącząc Europę.

Zakładane jest podniesienie prędkości maksymalnej ze 120 do 160 km/godz. – Pozwoli to jednocześnie skrócić czas przejazdu – stwierdza Dorota Szalacha. Dokumentacja ma uwzględniać również infrastrukturę niezbędną do prowadzenia sprawnych odpraw granicznych. Powstać mają więc nowe terminale: pasażerski w Przemyślu i towarowy w Medyce.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Infrastruktura

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Kasper Fiszer 03 października 2025

Szybciej z Rybnika do Chałupek? Trwają analizy

Infrastruktura

Szybciej z Rybnika do Chałupek? Trwają analizy

Kasper Fiszer 05 września 2025

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK: Będzie 160 km/h między Rzeszowem a Medyką

Infrastruktura

PKP PLK: Będzie 160 km/h między Rzeszowem a Medyką

PKP PLK 12 czerwca 2025

Ruszyła budowa nowych peronów w Przemyślu i Medyce

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Infrastruktura

Dwa lata przerwy w ruchu z Krosna do Sanoka

Kasper Fiszer 03 października 2025

Szybciej z Rybnika do Chałupek? Trwają analizy

Infrastruktura

Szybciej z Rybnika do Chałupek? Trwają analizy

Kasper Fiszer 05 września 2025

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK: Będzie 160 km/h między Rzeszowem a Medyką

Infrastruktura

PKP PLK: Będzie 160 km/h między Rzeszowem a Medyką

PKP PLK 12 czerwca 2025

Ruszyła budowa nowych peronów w Przemyślu i Medyce

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij