Zarządca infrastruktury widzi punktowe problemy z przepustowością na kluczowym odcinku magistrali E30. Prowadzi więc analizy, które mają wskazać optymalne rozwiązania. Spółka spodziewa się dalszego wzrostu liczby kursujących tamtędy pociągów.
Niedawno Ukraina otrzymała
unijne dofinansowanie do budowy nowej normalnotorowej linii łączącej Lwów z granicą w rejonie Medyki. Polskie Ministerstwo Infrastruktury oceniło w sierpniu, że
daje to szanse na zwiększenie wymiany handlowej, a otwarcie połączenia będzie korzystne dla gospodarek obu krajów. Tym niemniej przyznało, że potencjalne zwiększenie ruchu kolejowego na polskim odcinku magistrali E30 będzie wiązać się z istotnymi wyzwaniami dla PKP PLK.
Potrzeba torów stacyjnych o długości 750 m
Zarządca infrastruktury uspokaja, że na kluczowym odcinku pomiędzy Krakowem a Rzeszowem (linia 91) nie występują duże problemy związane z przepustowością. – Niemniej jednak widzimy punktowe problemy infrastrukturalne związane m.in. z brakiem większej liczby połączeń rozjazdowych czy niewystarczającą liczbą torów, także o długości użytecznej 750 m, na stacjach umożliwiających wyprzedzanie przez pociągi dalekobieżne składów regionalnych i towarowych – przyznaje Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Układy stacyjne pozwalające na obsługę pociągów o długości 750 m są niezbędne przy wyprzedzaniu najdłuższych pociągów towarowych.
– W związku z tym prowadzimy prace analityczne, które pomogą wskazać optymalne rozwiązania w tym zakresie – dodaje nasza rozmówczyni. Zaznacza, że pomiędzy rokiem 2019 a 2024 na wielu odcinkach magistrali E30 odnotowano duży, sięgający kilkunastu procent wzrost liczby uruchamianych pociągów. Zgodnie z prognozami MI należy spodziewać się kolejnego skoku po otwarciu wspomnianego korytarza normalnotorowego do lwowskiej stacji Skniłów.
Trwają przygotowania do modernizacji szlaku do Medyki
Parametry odcinka Kraków – Rzeszów będą bardzo istotne dla przepustowości całego ciągu, bo jest już pewne, że dalszy fragment pomiędzy Rzeszowem a Przemyślem i Medyką przejdzie niebawem modernizację umożliwiającą przyjęcie tam większej liczby składów. – W czerwcu tego roku podpisaliśmy umowę za blisko 112 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej tej inwestycji – przypomina przedstawicielka PLK. Zadanie jest finansowane z wykorzystaniem środków programu CEF Łącząc Europę.
Zakładane jest podniesienie prędkości maksymalnej ze 120 do 160 km/godz. – Pozwoli to jednocześnie skrócić czas przejazdu – stwierdza Dorota Szalacha. Dokumentacja ma uwzględniać również infrastrukturę niezbędną do prowadzenia sprawnych odpraw granicznych. Powstać mają więc nowe terminale: pasażerski w Przemyślu i towarowy w Medyce.